Catalin Chirilescu
Cătălin Chirilescu

ASCULTA ! Si vei fi ascultat !

„Este competenta intelepciunii sa vorbeasca si este privilegiul intelepciunii sa taca.”    ( Oliver Wendell Holmes )

„Fii un bun ascultator. Urechile tale nu o sa-ti faca niciodata probleme.”    (Frank Tyger )

 

 

Salutare din nou dragii mei prieteni ! :)

Imi permit sa va mai intreb din cand in cand, la cate-un articol: Ce mai faceti ? :)

Sper ca de la MINUNAT in sus ! EXCELENT, nu-i asa ? 😛 :)

Revin astazi cu un articol un pic mai practic decat cele de pana acum ! 😉 Nu este un subiect nou, insa cred ca este foarte bine din cand in cand sa ne reimprospatam mintea cu aceste lucruri ! …

Bombardamentul informational este cel care dicteaza in societatea zilei de astazi. Cu totii ne dorim sa fim cat mai bine informati, sa cunoastem cat mai mult, pentru a ne gasi un loc „al nostru” si pentru a avea un statut respectabil. Un lucru de altfel minunat, prin care incercam sa satisfacem nevoile din varful piramidei lui Maslow.

Dorim sa devenim o sursa de informatii pentru cei din jur. Ne este ceruta parerea sau incercam sa oferim din proprie initiativa informatiile si cunostintele pe care le detinem in toate contextele vietii noastre – in relatia de cuplu, cu prietenii sau in viata profesionala.

Cred ca si tu, si eu, ne dorim sa fim ascultati, deoarece prin aceasta ne simtim apreciati, iubiti, pretuiti.

Dar oare este de ajuns doar sa ne dorim, pentru o interrelatie constructiva?

Pentru a avea pretentia de a fi ascultati, oare nu ar trebui sa invatam mai intai noi sa-i ascultam pe ceilalti? Si, atentie, nu sa-i auzim, ci sa-i ascultam.

 

Cum putem invata sa facem acest lucru?

Cum putem sa le aratam interlocutorilor nostri ca sunt importanti pentru noi, ca ii respectam, apreciem si ca parerea lor chiar conteaza ?

Ei bine, in urmatoarele randuri, vom incerca sa descoperim cateva Tips&Tricks pentru o ascultare activa puternica si eficienta.

Inainte de toate insa, care ar fi cele 4 niveluri ale ascultarii ?

1. Auzirea – acesta este cel mai superficial nivel al ascultarii. A auzi inseamna pur si simplu sa inregistrezi ceea ce rosteste cealalta persoana. Putem auzi ceea ce spune persoana din fata noastra, dar sa ne gandim la cu totul si cu totul altceva, atentia noastra sa fie indreptata spre alte lucruri. Neplacut, nu-i asa?

2. Ascultarea normala – ilustreaza nivelul de ascultare pe care il utilizam cel mai des in timpul conversatiilor cotidiene. Practic, cineva ne povesteste ceva din viata lui, iar noi facem asocieri cu viata noastra. „Ce reprezinta pentru mine lucrurile pe care le aud?” Ne folosim de evenimentele din viata altcuiva pentru a declansa diverse amintiri conforme cu propria experienta. Din nou neplacut, nu-i asa?

3. Ascultarea selectiva – la acest nivel, ascultarea se produce intr-un mod selectiv. Filtram ceea ce spune interlocutorul si selectam ceea ce credem ca este important pentru a trage o concluzie. Pentru aceasta, apelam deseori la dialogul nostru interior. Mai complet decat celelalte doua niveluri, dar parca tot pierdem din vedere anumite aspecte care se pot dovedi esentiale si prin care i-am putea demonstra celui din fata noastra ca il apreciem.

Sunt oameni care in loc sa asculte ce li se spune, asculta deja ce vor spune ei.  ( Albert Guinon )

 

4. Ascultarea activa – este foarte profunda si presupune existenta unui minim dialog interior din partea receptorului. La acest nivel ne disociem de ceea ce transmite emitatorul, „iesim din scena”, pentru a-i acorda exclusivitate si intreaga noastra atentie acestuia. Suna promitator, nu ?

Ce masuri credeti ca putem lua pentru a invata, consolida si perfectiona ascultarea activa?

TIPS & TRICKS PENTRU O ASCULTARE ACTIVA EFICIENTA 

Minimizarea/Neutralizarea dialogului interior – atunci cand ascultam propriile ganduri nu mai suntem in stare sa ascultam interlocutorul. Poate exista riscul ca dialogul interior sa existe pe alte subiecte decat cele spuse de interlocutor sau chiar pe acelasi subiect. Cand este pe alte subiecte, gen „Oare am oprit aragazul dupa micul dejun?”, „Sper ca am incuiat usa de la intrare cand am plecat dimineata”, nu ne impiedica sa-l auzim pe client, insa nu suntem capabili sa-l ascultam. Suntem pe nivelul unu, de auzire. Cand este pe acelasi subiect, nu vom reusi sa ajungem mai sus de nivelul trei de ascultare. Cu alte cuvinte, setarea constienta pe a minimiza/neutraliza dialogul interior conduce la cresterea eficientei in comunicare.

– Aprobarea – cand asculti, ofera feedback. Da din cap, aproba din privire, rosteste cate un „da” cand simti acest lucru. Astfel arati ca acorzi atentie celuilalt si ca iti pasa de ceea ce spune el. Astfel il apreciezi si il respecti pe cel din fata ta, iar conform legii compensatiei, el se va arata la fel de interesat de ceea ce vei spune tu cand iti va veni randul.

– Zambetul – priveste in ochi persoana din fata ta (Atentie! Nu mai mult de 4-5 secunde in continuu ca il poti agresa) si zambeste-i stralucitor ! Dupa cum sublinia o buna prietena de-a mea intr-un articol „ orice urma de stress s-ar simti ofensata de acest izvor de caldura, frumusete, fericire si succes, care este zambetul.” Gasiti minunatul articol „Stresul ofensat de zambet” aici !

“Nu inceta niciodata sa zambesti, nici chiar atunci cand esti trist, pentru ca nu se stie cine se poate indragosti de zambetul tau.”   (G.J.G. Marquez)

 

Intrebarile – din cand in cand, adreseaza intrebari cu scopul de a lamuri lucrurile care iti sunt mai putin clare. Si fii atent sa pui intrebari referitoare la contextul discutiei, nu despre alte subiecte care distrug contextul si care il pot bulversa pe celalalt.  

 

Pauza dintre tranzactii – inainte de a-ti veni randul sa deschizi gura, fa o scurta pauza de doua-trei secunde, chiar daca celalalt asteapta o reactie din partea ta. Acest lucru ii arata ca te gandesti serios la spusele lui si la a oferi cel mai potrivit raspuns pentru acel context.

O tranzactie reusita nu presupune sa taci si sa asculti. Nu te feri sa vorbesti, insa vorbeste doar cat este nevoie si cand este nevoie.

“Asigura-te ca termini de vorbit inainte ca audienta ta sa termine de ascultat.”    ( Dorothy Sarnoff )

 

Adu-ti aminte de fiecare data cand porti o conversatie cu cineva de proverbul urmator:

 

” Ni s-au dat doua urechi si o singura gura, pentru a asculta de doua ori mai mult decat vorbim! „

 

Do more than exist,

LIVE.

Do more than touch,

FEEL.

Do more than look,

OBSERVE

Do more than read,

ABSORB

Do more than hear,

LISTEN

Do more than listen,

UNDERSTAND !

 

Acum haideti sa ne privim tu pe tine si eu pe mine, si sa observam daca ASTAZI am ascultat de doua ori mai mult decat am vorbit !

Ce zici ? Am procedat intocmai ?

La final, va ofer cu drag si bucurie un film de aproape 3 minute in care veti afla cate ceva despre metoda HEAR si cum o putem pune in aplicare !

O zi plina de farmec si de ascultare activa ! :)

Bucurie si Echilibru ! :)

Comentarii

comentarii